Wachten-op-clienten-

Heb je te weinig cliënten? Dit is de reden!

Cliënten aantrekken is makkelijk! Als je ten minste weet wie je cliënten zijn! En dat is waar de meeste ondernemers de mist in gaan. Ze willen iedereen helpen.
De vraag is echter: wie is iedereen en waar kun je iedereen vinden?
Als jij echt veel mensen wilt helpen en je wilt van jouw passie een succesvol bedrijf maken zorg dan dat je precies weet wie jouw ideale klant is, want alleen dan kun jij zelf actief jouw cliënten benaderen!

Wachten op cliënten tot je een ons weegt!

Wil jij meer cliënten? Blijf dan niet thuis naast je telefoon wachten en zorg dat je zelf in actie komt en je dromen gaat waarmaken!

Tijdens mijn opleiding tot Journey- therapeut heb ik met ontzettend veel verschillende mensen gewerkt.
Natuurlijk,  is het belangrijk, als je wordt opgeleid tot therapeut, dat je zo veel mogelijk verschillende situaties tegenkomt zodat je jouw vaardigheden kunt ontwikkelen. Bij de Journey verwachten ze dan ook dat je een grote diversiteit aan cliënten behandelt voor je casestudies; mannen, vrouwen, kinderen, ouderen, mensen met psychische problemen of lichamelijke klachten. Alles komt aan bod. Het gaat zelfs nog verder: als de diversiteit van je verschillende casussen niet groot genoeg is, krijg je geen accreditatie en word je gevraagd je nog verder te ontplooien.

Na mijn studie was ik ontzettend enthousiast en wilde ik zoveel mogelijk mensen helpen. Ik wist zeker dat de Journey het leven kon verbeteren van iedereen die op mijn pad kwam. Helaas kwam er niemand op mijn pad en heb ik dus ook van maar weinig mensen het leven kunnen verbeteren.

Het probleem zit ‘m in de brede ontwikkeling. Je kunt van alles een beetje en daarom ben je nergens een expert in.
Omdat jij iedereen wil helpen kies je eigenlijk niemand. Als je niemand kiest, spreek je niemand aan.

Twijfel je aan mijn woorden? Vraag jezelf dan af: hoe specifiek heb jij je ideale klant nu gekozen? Ben jij nu blij met de hoeveelheid cliënten die je hebt? Zo niet, specialiseer je dan!

Wil jij ook 3 keer zo veel cliënten in 3 maanden?

Stel je voor dat jij je ideale klant kiest en 2 uur later een nieuwe cliënt hebt! Stel je voor dat de aanmeldingen blijven binnen komen en dat je in 3 maanden van 4 naar 12 cliënten per week gaat! Dat klinkt geweldig toch?!

Leren-Floreren-groepsfoto
Dat is wat wat er gebeurde met Jolanda nadat ze tijdens Stralend Ondernemen haar ideale klant had gekozen!Ze had tijdens de training besloten dat het klaar was met het hobbyen en ze wilde echt voor haar praktijk gaan.
Ze paste meteen toe wat ze tijdens de training had geleerd en haar praktijk groeide, tot haar grote plezier, binnen 3 maanden van 4 naar 12 cliënten per week! 

5 redenen om jou ideale klant te kiezen:

  1. Kies en je wordt gekozen! Als jij voor een specifieke groep mensen kiest dan zullen zij ook voor jou kiezen! Doordat ik me richt op zorg-professionals verkiezen therapeuten mij boven een business coach die zich in het algemeen op ondernemers richt. Jij weet dat je bij mij vanuit je hart leert creëren en dat het niet alleen om slimme sales praatjes en geldverdienen gaat.
  2. Creëer een expert status! Door je op een specifieke groep mensen te richten kun jij je specialiseren en een expert-status creëren. Een arts is ook niet arts in het algemeen. Jij gaat ook niet met hartproblemen naar een hersenchirurg en ook jouw cliënten zullen een therapeut kiezen die hun specifiek kan helpen. Als je als cliënt rugpijn hebt en je zoekt een therapeut, kies je dan voor iemand die algemene massages aanbiedt en iedereen kan helpen, of kies je voor een therapeut die gespecialiseerd is in rugproblemen? Doordat je een expert-status creëert zullen mensen van heinde en verre naar jou toekomen. Je zit dan niet meer vast aan je woonplaats en kunt je ook richten op mensen buiten je provincie. Daarnaast kun je als expert hogere prijzen vragen. Mensen weten dat jij een specialist bent en zien de waarde in van jouw dienst.
  3. Geef je ideale klant wat ze willen! 1 van de grootste zonden van therapeuten is dat zij denken dat ze wel weten wat het is dat hun cliënten willen. Door je te specifiek te richten op 1 specifieke klant kun je ze beter leren kennen en erachter komen wat het is dat ze willen. Je weet hoe je de perfecte dienst kunt creëren en op welke manier je die dienst kunt aanbieden.
  4. Richt je marketing! Naar elke doelgroep communiceer je weer anders. Je richt je website anders in voor zwangere vrouwen dan mensen met een verslaving. Je gebruikt andere kleuren voor kinderen dan voor zakenmensen. Ook je teksten en de onderwerpen waar je over schrijft zijn anders. Een nieuwsbrief over het gevaar van inentingen kan een jonge moeder aanspreken maar is niet interessant voor iemand met overgewicht.
  5. Jij kunt naar hen toe! Als je nu niet genoeg cliënten hebt komt dat doordat jij thuis zit te wachten tot mensen contact met jou opnemen. Je wacht tot mensen reageren op een advertentie of een flyer die jij door hun brievenbus hebt geduwd. Zoals je waarschijnlijk nu wel weet kun je lang wachten! Op die reclame reageert namelijk (bijna) niemand! Als jij weet wie je doelgroep is dan weet je ook waar zij zich bevinden! Als kinderen je doelgroep zijn kun je naar scholen gaan, als therapeuten je doelgroep zijn kun je naar de Internationale therapeuten beurs en als chronisch zieken je doelgroep zijn kun je contact opnemen met patiëntenverenigingen.

Put it in to practice!

  • Kijk eens eerlijk naar je bedrijf, hoe blij ben jij met die hoeveelheid klanten die je nu hebt?
  • Denk eens na over de mensen waar jij graag mee zou willen werken. Wat zijn hun eigenschappen?
  • Vraag eens je af waar jij je in zou willen specialiseren. Wat vind je echt leuk om te doen?

En vergeet niet!

  • Jezelf een schouderklopje te geven! Je hebt een artikel van 1027 woorden gelezen!
  • Dit artikel te delen met je vrienden en collega’s zodat jij ook kunnen leren van deze tips.
  • En deel in het commentaarveld hier onder waarom jij het lastig vind om een doelgroep te kiezen! Dan kan ik je tips geven in de juiste richting!

blog comments powered by Disqus