Reclame is geldverspilling

Het grote geheim: Reclame is geldverspilling!

Als je al een praktijk hebt, is de kans groot dat je al eens aan reclame hebt gedaan. Misschien heb je wel eens tegen mensen gezegd wat je doet, heb je flyers uitgedeeld, een advertentie in de krant gezet, een post op Facebook geplaatst of misschien zelfs een nieuwsbrief verstuurd. Dit zijn allemaal marketingtactieken die je als therapeut kunt gebruiken. Waarschijnlijk heb je ook gemerkt dat ze niet zo goed werken als je graag had gewild. Deze vorm van marketing wordt door mensen vaak als spam gezien. Zij doen met deze spam precies hetzelfde als jij met spam zou doen: Spam belandt direct in de prullenbak.  

Deel in het commentaarveld hieronder welke vormen van reclame jij al eens hebt gebruikt. Wat was daar het resultaat van? Heb je daardoor nieuwe cliënten gekregen of reageerde er minder mensen dan je had gehoopt?

Wat is het verschil tussen marketing en reclame?

Als zorg-professional is de vertrouwensrelatie die je hebt met je cliënten ontzettend belangrijk. Therapeuten werken soms maanden met hun cliënten en coaches soms wel een jaar of langer (mijn programma Ondernemen met Impact duurt bijvoorbeeld 1 jaar). Voordat een cliënt een zorg-professional kiest, is het daarom van belang dat er een klik is.

Stel je voor…
Je weet dat het niet zo goed gaat met je praktijk en dat je hulp nodig hebt bij een aantal zaken. Stel je voor dat jij op zoek gaat naar een business coach. Wat maakt dat jij besluit met een coach in zee te gaan?
Ten eerste moet je weten dat die coach bestaat. Als je nog nooit van mij had gehoord of iets over mij had gelezen, was je niet op deze pagina belandt. Daarnaast wil je de coach leren kennen als persoon. Je wilt weten hoe de coach eruit ziet, waar die coach voor staat, en waarschijnlijk kijk je ook naar uitstraling en normen en waarden.
Ten tweede is het belangrijk dat de coach je ook aanspreekt, dat je de persoon (achter de coach) leuk vindt. Eigenlijk moet de persoon passen bij wie jij bent. Mensen houden van mensen die zijn zoals zij zelf zijn of zoals zij graag zouden willen zijn. We houden niet van mensen die (heel) anders zijn dan wij of zijn zoals wij nooit zouden willen zijn.
Ten derde is het belangrijk dat je de coach ook vertrouwt. Je moet vertrouwen hebben in de persoon. Neemt hij of zij je serieus? Kun je op hem of haar bouwen? Natuurlijk moet je ook vertrouwen hebben in de coach als expert. Heeft deze coach de juiste kennis en vaardigheden om jou te helpen met je worstelingen? Kan hij/zij jou leren wat je moet weten om je praktijk winstgevend te maken?

 

Marketing werkt alleen als je voldoet aan deze 3 factoren. Het probleem bij de meeste vormen van marketing is dat ze dit niet bewerkstelligen. Ze zorgen er niet voor dat cliënten jou leren kennen, leuk vinden en vertrouwen. De meeste vormen van marketing zijn namelijk reclame; ‘schreeuwende’ berichten die met elkaar strijden om de aandacht van de consument.

Als je in plaats van reclame maken aan marketing gaat doen kun je een relatie met je (potentiële) cliënten opbouwen. Ze kunnen je leren kennen, erachter komen dat jij leuk bent en vertrouwen krijgen in jouw expertise.

5 redenen waarom reclame maken niet werkt:

  1. Je bent onzichtbaar. We leven in een informatietijdperk en worden echt overspoeld door reclame. Om ons te beschermen, zorgen onze hersenen ervoor dat we niet alles wat we zien registreren. Uit recent onderzoek blijkt dat mensen soms wel 15 keer blootgesteld moeten worden aan dezelfde marketingboodschap willen ze besluiten het product te kopen. Vroeger was 2 of 3 keer genoeg. Dit betekent dat mensen jouw reclame boodschap waarschijnlijk niet eens zien.
  2. Je hebt geen doelgroep. Omdat mensen dagelijks zo ontzettend veel informatie te verwerken krijgen, filteren ze dingen weg die niet belangrijk zijn. Als jij geen doelgroep hebt gekozen, richt jij je marketingboodschap niet specifiek op een bepaalde groep mensen. Gevolg is dat de meeste mensen jouw marketing (onbewust) zullen negeren.
  3. Je wacht op cliënten. Reclame is een passieve vorm van marketing. Jij deelt je flyers uit en zit dan te wachten tot mensen contact opnemen met jou. Essentieel voor een succesvolle marketingstrategie is ervoor zorgen dat jij de gene bent die aan zet is en altijd een volgende stap kunt nemen. ‘Keep the ball in your court‘ zeggen de Engelse. Zorg dat jij altijd de gene bent die aan zet is.
  4. De drempel is te hoog. Een zorg-professional kiezen is moeilijk! Hoe kom je erachter wie wel en wie niet goed is? Reclame zorgt er niet voor dat mensen een goed gevoel bij jou krijgen. Daarom zullen de meeste mensen na het lezen van een advertentie over één van jouw diensten niet besluiten om jou te bellen om een afspraak te maken.
  5. Je hebt geen marketingstrategie. Er zijn ontzettend veel verschillende marketingtactieken die je kunt toepassen. Zonder strategie kom je echter nergens. Stel je voor dat je ergens naartoe wilt gaan. Om van A naar B te komen, kun je wandelen, fietsen, met de auto gaan, de trein nemen of in het vliegtuig stappen. Er zijn veel verschillende manieren waarop je je kunt verplaatsen. Het allerbelangrijkst is dat je weet wáár je naartoe wilt gaan. Dan kun je namelijk de juiste afweging maken en besluiten welk vervoersmiddel het meest geschikt is. Als je naar de buren gaat, zul je een ander vervoersmiddel kiezen dan wanneer je naar Londen gaat. Je kan niet naar je buren met het vliegtuig en je gaat niet lopen naar Londen. Zo werkt het ook bij marketing. Bepaal je doel (waar wil je naartoe) en beslis vervolgens hoe je je doel gaat bereiken (je vervoermiddel kiezen). Het kan zijn dat je al tijden met marketing bezig bent, maar dat je tot nu toe de verkeerde tactieken hebt gebruikt. Tijd dus om nu een strategie in te zetten!

Put it into practice-2

Put it into practice

  • Vraag jezelf eens af hoe jij er voor kunt zorgen dat je vertrouwen creëert bij je prospects.
  • Bedenk eens hoe je de drempel voor nieuw klanten zo laag mogelijk kunt maken.
  • Maak een lijst van 10 dingen die jij kunt doen om zelf in contact te komen met jouw potentiële klant.
  • Deel dit artikel met je vrienden zodat zij niet ook onnodig geld verspillen aan reclame materiaal.

Geef het door!

Als je tot hier bent gekomen was dit artikel vast leerzaam voor je! Help anderen ook nieuw inzichten te krijgen en deel hier onder in het commentaarveld hoe jij marketing hebt ingezet en wat daarvan het resultaat was!

Was dit waardevol voor je? Deel hieronder hieronder welke vormen van reclame jij al eens hebt gebruikt en wat jij nu anders gaat doen!

blog comments powered by Disqus