Meer klanten door mond op mond reclame

10 keer zo veel klanten krijgen met deze ene tip!

Hoe fijn zou het zijn als jij niet de enige persoon bent die voor jouw bedrijf werkt en klanten werft! Voor de meeste kleine bedrijven is het betalen van een marketing- of verkoopmedewerker te hoog gegrepen. Maar wat als je hen niet hoeft te betalen? Wat als mensen zo enthousiast zijn over wat jij doet dat zij jou gratis helpen?

Die mensen noemen we ambassadeurs. Echte fans die voor jou aan het werk gaan.
Een goede meetlat van je succes is de toewijding waarmee jouw prospects en bestaande klanten vertellen over jouw diensten en anderen motiveren om zich in te schrijven op jouw lijst.

Iedereen weet dat mond op mond reclame de beste reclame is die je je maar kunt wensen. Alleen doet bijna niemand de moeite om mond op mond reclame te stimuleren.

Een belangrijke les die ik heb geleerd uit mijn carrière als restaurantmanager is het volgende:
als mensen een slechte ervaring hebben, vertellen ze het aan de hele wereld (en met de komst van social media is dat ook echt mogelijk!), en als ze een goede ervaring hebben, vertellen ze het niemand.

Het is niet dat ze het niet wíllen vertellen, ze vergeten het simpelweg!

Een cliënt van mij werkt als kindercoach. Ze helpt ouders met ‘probleemkinderen’ om rust voor het kind en binnen het gezin te vinden. Ze is ervaringsdeskundige en had zelf een huilbaby die ze uitstekend geholpen heeft. Door haar eigen ervaring trok ze ontzettend veel cliënten aan waarbij ze ook goede resultaten behaalde. Ze voelde zich blij en zelfverzekerd tot er 1 baby was waarbij haar therapie niet hielp. De ene keer dat haar therapie niet hielp haalde al haar zelfvertrouwen onderuit.

We zijn geprogrammeerd om meer aandacht te geven aan negatieve ervaringen dan aan positieve ervaringen en dat is logisch. Een negatieve ervaring kan gevaarlijk zijn en zelfs dodelijk. Daarom zijn we er op gefocust een negatieve ervaring te onthouden, zodat we ervan kunnen leren.

 

Helaas betekent dit dat we positieve ervaringen minder aandacht geven. Het is dus jouw taak als ondernemer om ervoor te zorgen dat klanten zich herinneren welke positieve impact jij hebt gehad op hun leven, en er voor te zorgen dat ze daar anderen over vertellen. (Als je nog geen klanten hebt schrijf je dan hier in om gratis tips te ontvangen over het creëren van een bedrijf met impact!)

Hoe zorg jij dat je mond tot mond reclame krijgt?

De makkelijkste manier om dat te doen is om erom te vragen! Vraag erom onder aan je blog, in je e-mail, aan de telefoon en aan tevreden klanten!

Doe dit niet zo nu en dan, maar maak het onderdeel van jouw werkwijze.

Stel je voor dat elke tevreden klant 2 nieuwe klanten aanbrengt!
Dan zou je door je eerste 10 klanten 20 nieuwe klanten krijgen die voor 40 nieuwe klanten zorgen, die op hun beurt weer voor 80 nieuwe klanten zorgen.
Zo zorgen je eerste 10 klanten er dus voor dat je 160 klanten nieuwe klanten krijgt!

Stel je voor dat je het maar aan de helft van je klanten vraagt. Dan krijg je door je eerste 10 klanten 10 nieuwe klanten die voor 10 nieuwe klanten zorgen die ook weer voor 10 nieuwe klanten zorgen.
Op die manier zorgen je eerste 10 klanten maar voor 30 nieuwe klanten!

Als je maar aan de helft van je klanten om doorverwijzingen vraagt dan kom je met dit simpele rekensommetje op 30 nieuwe klanten door doorverwijzingen! Het verschil tussen 160 en 30 is echt gigantisch!
Als je maar aan de helft van je klanten om doorverwijzingen vraagt, scheelt dat je dus tientallen potentiële klanten!

Zorg er dus voor dat je om doorverwijzingen vraagt en dat dat een onderdeel wordt van je werkwijze en vraag aan iedere maar dan ook echt iedere klant of zij nog mensen weten voor jouw bedrijf!

Put it into practice-2 

Put it into practice

  • Brainstorm voor jezelf 3 manieren die jij kunt gebruiken om meer doorverwijzingen te krijgen.
  • Creëer voor jezelf een reminder die ervoor zorgt dat je aan elke nieuwe klant om doorverwijzingen vraagt (en niet de helft van je klanten!)
  • Deel in het commentaarveld hier onder welke 3 manieren jij gaat gebruiken. Op die manier kun je anderen weer inspireren en van elkaar leren. Samen staan we sterk!

wil jij mij helpen?

Ik wil graag een betere wereld creëeren maar dat kan ik niet alleen! Help mij door deze blog te delen met ten minste 3 andere personen zodat we samen een fantastische impact kunnen hebben op deze wereld! Je kunt dit doen met de Social Media knoppen hier onder.

blog comments powered by Disqus